رژيم غذایی خواب‌آور


 





 
براي داشتن يک روز خوب و آرام، خوابي عميق و راحت ضروري است. خواب اهميت فراواني در زندگي مولد و دور از اضطراب هر يك از ما دارد. همه ما تجربه خوبي از صبح‌هايي داريم که شب خواب راحت و عميقي داشته‌ايم و چابکي و سرزندگي ما مديون ‌اين استراحت شبانه است.
اما‌ آيا نوع تغذيه‌مان با خواب مرتبط است؟ شايد براي ما بارها اتفاق افتاده است شبي که غذاي سنگيني خورده‌ايم، نتوانسته‌ايم بخوابيم. از اين رو به نوع تغذيه خود و خانواده‌تان كمي دقت كنيد، آيا وعده‌هايي در بيرون از منزل خورده مي‌شوند، ‌اين غذاها بيشتر سرخ شده و چرب هستند، کمتر از سبزي‌هاي تازه استفاده مي‌كنيد. ببينيد همه گروه‌هاي غذايي در رژيم‌تان حضور دارند،‌ آيا ويتامين و املاح کافي از طريق ميوه‌ها و سبزي‌ها به بدن‌تان مي‌رسد، آيا به مقدار کافي از لبنيات که حاوي کلسيم هستند استفاده مي‌کنيد، آيا ورزش و فعاليت‌هاي بدني منظمي داريد،‌ آيا بدنتان را در معرض نور آفتاب قرار مي‌دهيد؟ براي آنكه پاسخ به بيشتر اين پرسش‌ها مثبت باشد، بهتر است نكات رژيمي و تغذيه‌اي زير را همواره به ياد داشته باشيد:
1 سعي کنيد شام خود را در ساعات اول شب بخوريد. فاصله خوردن غذا و خواب بايد بين 2 تا 3 ساعت باشد.
2 غذاهاي چرب و سرخ شده را نخوريد و يا خوردن‌شان را به وعده ناهار اختصاص دهيد. پس اگر مي‌خواهيد با دوستان‌تان به رستوراني برويد، بهتر است اين وعده، ناهار باشد نه شام.
3 ميزان غذا در وعده شام بايد کمتر از وعده ناهار باشد. اگر اضافه وزن داريد يا چاق هستيد، غذاي شب خود را خيلي مختصرتر کنيد، براي مثال، يک عدد ميوه و کمي ماست بخوريد و يا به يك بشقاب سالاد سبزيجات تازه اكتفا كنيد.
4 نوشابه‌هاي گازدار معده را تحريک مي‌کنند و اغلب پس از مصرف احساس ناخوشايندي به مصرف كننده دست مي‌دهد، به اين دليل از خوردن آنها با وعده شام‌تان بپرهيزيد.
5 شب قبل از خواب يک ليوان شير گرم بخوريد زيرا کلسيم و اسيد آمينه‌هاي موجود در شير (نظير تريپتوفان) آرامش‌بخش هستند. يادتان باشد قرار گرفتن در معرض نورآفتاب تأمين كننده ويتامين D بوده كه در جذب كلسيم نقش به سزايي دارد.
6 از نوشيدن قهوه و چاي پررنگ قبل از خواب دوري کنيد، به خصوص اگر بدخواب هستيد.
7 چاي بابونه همراه با کمي عسل و آب ليموي تازه هم مي‌تواند به داشتن خواب راحت کمک کند.
8 مصرف زياد نمک، ادويه‌ها و سير نيز مي‌توانند موجب نا آرامي و اختلال در خواب شوند. پس در وعده‌هاي پاياني روز از خوردن غذاهاي پرادويه نيز بپرهيزيد.
منبع: http://www.salamat.com